Berättelser

Våra medlemmar berättar

Yngve Gustavsson berättar.


Torsby Finnskogvalsen 20220115. 

 

 

Hej! 

Rapport ifrån årets första tävling i Klassikercupen. Om jag inte tar fel så var jag och Sten Säfström de som deltog med bilar ifrån Sigtuna RC, sen Hans-Erik Jansson som kartis åt Kenneth Andersson 

Ja, tävlingen skulle var covid säkrad, hur gick det? Jag vet inte om det var någon som blev smittad, i så fall var det bra, för förutsättningarna för att bli det var rätt goda, men ändå, ambitionen fanns där, och det var bra. 

 

Vi var där i god tid, åkte runt för att hitta (var pilat) något som kunde tänkas vara platsen för anmälan och besiktning, vi hade tur som träffade besiktningschefen, han visade oss, lastade av och ställde oss först i kön. Vi gick och fikade på OK och var borta i en timma, tillbaka vid 17.00, anmälan öppnade 17.30. 

Då såg det ut som vanligt, folk och bilar överallt, covid säkert, nja, dessutom stod det en kille och delade ut en GPS som jag inte har sett tidigare. 17.30 öppnade anmälan, rusning vi kom väl fram som femtonde, men vår bil stod först och spärrade vägen. 

 

Det som skulle gjorts vid anmälan, visa covidpass,  måste nu göras för att komma in i hallen,  oj, här var det folk mellan 10-15 personer alla med västar, när jag kört in så fick jag ställa mig i en hörna, inte följa bilen, jag måste byta 4st slangklammer på bensinslangarna och sedan tajta till bältesöglorna som gick runt rören. Dom putta ut bilen och stängde porten. Jag fick skriva på pappret. 

 

När jag kom ut stod bilen med båda dörrarna öppna, och massor med papper låg i blötan, det blåste ordentligt Jag tänkte inte på det, satte mig i bilen,då kom det flera och skrek att det var mina papper, Bland annat anmälan som skulle bytas mot tidkort vid start. 

 

Start var satt till 10.00, med startnummer 3 var vi tidigt ute ca 9,45, när vi hade stått ett tag kom Leif B Andersson med nummer 4 och ställde sig framför oss, han kommer fram och frågar om vi fått information om att han skulle starta före oss, det hade vi inte, men den lösningen var ok tyckte jag. Klockan blev 10.00, då kommer Leif B igen och säger att starten går 10.30 

Så här långt hade väl 50% funkat för arrangören, för oss hade allt funkat, men det skulle bli värre, 3,6 mil till första sträckan som var 2,6 mil. Inga Saabar och bara Leif B och jag i nästa klass, sedan ett gäng Amazoner med Säfström som än av dom. 

 

Sträckan var en blandning av olika typer krokigt och smalt högst upp sen hyfsad skogsväg i olika terräng, för mig i denna motorsvaga bil var det inte roligt med alla dessa vägbyten och kurvor, måste ner på ettan för att komma igång, det var också ofta pudersnö i olika mängd på dessa ställen, men vi kämpade på. 

 

När vi var på högsta punkten, vid ca 18 km bar det nerför ordentligt kanske en km, på mitten så var det en svag skymd vänster, hyfsad fart, höll in för mycket i snön, snö i hjulhuset och rakt ner i diket, kunde inte rädda det.  

 

 

Vi ställde ut två trianglar, men det var kanske 10% som brydde sig, risken för att bli påkörd var överhängande, det gällde framför allt två förare, en Volvo och en Corolla, inga namn,att dom klarade sig från avåkning var mer tur en skicklighet, en triangel försvann i alla fall.  

 

 

Vi fick vänta i säkert 5 min eller mer innan nästa bil kom, och då var det 4 Amazoner i en rad. Inte käft på flera kvadratkilometer, ensamma fick vi titta på rally till 14.30. Under tiden hade både Magnus Karlsson Tävlingsledare och Patrik Barth Notskrivare varit förbi, stannat och pratat lite, den ena för att öppna vägen och den andra för att kolla sina noter. 

 

 

 300M nedanför oss så körde nr 77 i en Renault Clio av vägen nedför en slänt la sig på sidan med betydande skador, men inga på personskador. 

 

Så här i efterhand när man tittar på You Tube och på tiderna på sträckorna, så har ju hälften av bilarna varit ute i snön, tyvärr så var vi av på ett ställe där ingen människa fanns. Och det var nog aldrig fråga om vi skulle åka av, utan mera när. 

 

Det kom det en bil med fyra killar, då var vi uppe på 2 min, bara att åka till mål ca 5 mil och lämna in tidkortet. Säfström bröt efter denna sträcka, jag vet inte anledningen, jag tror han kände olust för underlaget. Leif B bröt på sträcka tre Likenäs, efter en spektakulär avåkning, men där fanns det folk så upp kom han, men fick bryta ändå. 

 

Vi bodde på ett fint ställe alldeles utanför Torsby, två nätter med god mat och dryck, efter frukost på söndag bar det av hem. 90 mil fram och åter 

Inte det roligaste rallyt, men trevligt ändå. (Pst: hela kalaset kostade 10400:- men säg det inte till någon) 

 

Yngve Gustavsson